Voor veel leerlingen met autisme of een andere functiebeperking is de overgang van de middelbare school naar een HBO of universiteit een enorme transitie, waarbij veel onduidelijkheden en stress ervaren wordt. Ook voor ouders is dit een heel spannende tijd.
Studieduur en werkwijze
Deze training wordt gegeven in 6 sessies van 2 uur; 4 sessies voor leerlingen en 2 sessies voor ouders. De groepsgrootte is minimaal 6 en maximaal 10 deelnemers (leerlingen).
De werkwijze in het hoger onderwijs verschilt op alle fronten van de werkwijze op een middelbare school. De rol van ouders wordt ook anders en leerlingen (studenten) krijgen veel meer een eigen verantwoordelijkheid voor hun studie. Tegelijkertijd worden eerstejaars studenten geconfronteerd met de druk van een BSA (Bindend Studieadvies). Hierdoor is er feitelijk geen tijd om alles zelf ‘rustig’ uit te zoeken en iets langer over het eerste jaar te doen.
Speciaal voor deze leerlingen en hun ouders heeft Villa Abel deze training ontwikkeld. In 4 sessies leren leerlingen wat er nodig is om direct een goede start te kunnen maken in het eerste jaar van het hoger onderwijs. In 2 sessies leren ouders wat er nodig is om hun kind adequaat te ondersteunen bij de overgang naar het hoger onderwijs. Hierdoor krijgen beide partijen inzicht, zodat je de rol van student en ouder makkelijker kunnen gaan vervullen.
In de oudersessies kunnen 2 ouders of verzorgers per leerling deelnemen. De werkwijze zal worden afgestemd op de deelnemers.  Elke sessie wordt afgesloten met een samenvatting, mogelijk huiswerk of een opdracht, reflectie en de datum en het tijdstip van de volgende keer.
Algemene doelen van de training Overgang VO-HO
- Een veilige omgeving creëren voor de leerlingen en ouders;
- Het leren van de basisprincipes van het hoger onderwijs.
Inhoudelijke leerdoelen
Aan het eind van deze workshop heb je:
Aan het eind van deze training hebben leerlingen geleerd:
- Hoe zaken werken op een hogeschool of universiteit;
- Welke praktische acties genomen moeten worden voordat de studie daadwerkelijk aanvangt;
- Welke hulpvraag zij mogelijk hebben en waar zij terecht kunnen met een mogelijk hulpvraag;
- Hoe zij een goede start kunnen maken.
Aan het eind van deze training hebben ouders geleerd:
- Hoe zaken werken op een hogeschool of universiteit;
- Wat je nog wel kan doen als ouder van een kind in het hoger onderwijs;
- Hoe je op je eigen wijze je kind wat losser kan laten en daar zelf gerust op bent.
Het programma
Het programma ziet er als volgt uit:
Sessie 1 : Basisinformatie HBO en universiteit
Doel van de sessie:
- Kennismaking met de deelnemers en trainer
- Hoe werkt het bij de opleidingen:
- Informatiedagen
- Contact met studieadviseur
- Voorzieningen (extra tijd, buddy’s, peercoaches)
- Regelen van extra hulp (welke externe organisaties kunnen begeleiding bieden?)
- Colleges, werkgroepen, projecten (verplicht aanwezig?)
- Acties komende tijd
- Vragen
Sessie 2 : Verdieping informatie HBO en universiteit
Doel van de sessie:
- Vragen n.a.v. vorige sessie en ondernomen actie
- Inschrijven en tentamens
- Welke voorzieningen heb je nodig en hoe vraag je deze aan
- Examencommissie
- Introductieweek
- Studie – en studentenverenigingen
- Stress management
- Acties komende tijd (Kijk je eigen studie)
- Vragen
Sessie 3 : Starten met de opleiding, de praktische kant
Doel van de sessie:
- Vragen n.a.v. vorige sessie en ondernomen actie
- Aan de slag met:
- Inloggen
- Roosters
- Boekenlijst
- De eerste dag
- Acties komende tijd
- Vragen
Sessie 4: De eerste maand
Doel van de sessie:
- Vragen n.a.v. vorige sessie en ondernomen actie
- Hoe was de start?
- Is alles, wat je wilde regelen, geregeld?
- Wat heb je nog nodig?
- Plannen
- Vragen
Inhoud sessies ouders
Sessie 1 : Informatie HBO en universiteit
Doel van de sessie:
- Kennismaking met de deelnemers en trainer
- Hoe werkt het bij de opleidingen:
- Informatiedagen
- Contact met studieadviseur
- Voorzieningen
- Regelen van extra hulp
- Colleges, werkgroepen, projecten
- Inschrijven en tentamens
- Voorzieningen aanvragen
- Examencommissie
- Introductieweek
- Acties komende tijd
- Vragen
Sessie 2 : Ouders in een nieuwe rol
Doel van de sessie:
- Vragen n.a.v. vorige sessie en ondernomen actie
- Wat kan je nog wel doen?
- Loslaten, hoe doe je dat?
- Vragen
De trainers
Deze training wordt gegeven door een trainer met veel ervaren op de gebieden van autisme en andere functiebeperkingen in het hoger onderwijs. Voor de leerlingen en de ouders kan met verschillende trainers gewerkt worden.
Waarom is deze training/ workshop waardevol?
Waarom is deze training bijzonder geschikt voor leerlingen met autisme of een functiebeperking en hun ouders?
- Er wordt extra aandacht besteed aan het scheppen van een veilig werksfeer door duidelijke randvoorwaarden toe te lichten op gebied van privacy en wederzijdse bejegening. Deze randvoorwaarden worden schriftelijk gemeld in de cursusmateriaal en mondeling herhaald aan het begin van de sessie;
- Er wordt veel praktische informatie gegeven;
- Er wordt gewerkt in leerling groepen van maximaal 10 deelnemers zodat er voldoende aandacht is voor ieder individuele deelnemer;
- Er wordt gewerkt in ouder groepen van maximaal 20 deelnemers zodat er voldoende gelegenheid is om ervaringen uit te wisselen;
- De informatie is expliciet in verband gebracht met autisme en andere functiebeperkingen, zodat dit perfect aansluit bij de deelnemers;
- Er kunnen (persoonlijke) opdrachten gegeven worden als huiswerk, zodat het geleerde beter beklijft;
- Er wordt tijd genomen voor vragen naar aanleiding van de vorige sessie en de ondernomen acties.
Praktische informatie
- Locatie: neem contact met ons op
- nader te bepalen
- Tijd: 2 uur
- Kosten: nader te bepalen